Tag Archives: Freedom of Media

RFERL: “HRW Blasts Tajik Journalist’s Criminal Case As ‘Travesty Of Justice”

Human Rights Watch (HRW) has reiterated its calls on Tajik authorities to release prominent journalist Hairullo Mirsaidov, after his pretrial detention was extended by another two months.
“Bad news from #Tajikistan: Pre-trial detention of independent journalist #KhayrulloMirsaidov is extended by another TWO MONTHS,” Steve Swerdlow, the Central Asia researcher for the New York-based rights group, wrote in a message on Twitter on February 10.

“He has been unlawfully behind bars already for over two months,” Swerdlow wrote. “This travesty of justice should end now.”
Mirsaidov was charged in December with embezzlement, forgery, false reporting to police, and inciting ethnic and religious hatred and could be sentenced to 21 years in prison if tried and convicted.
The journalist’s father, Khabibullo Mirsaidov, has told RFE/RL that his son denies the charges.
The Prosecutor-General’s Office of Soghd region told Dushanbe-based Asia-Plus news agency last week that Mirsaidov’s pretrial detention was extended at the request of the prosecutor with a view to conducting a “full and objective investigation” of the case.
Mirsaidov is an independent journalist and a former correspondent of Asia-Plus and Germany’s Deutsche Welle radio.
He is also the leader of the Tajikistani national KVN comedy team, a stand-up comedy competition which originated among university students in the Soviet Union and is still popular in many post-Soviet states.
His case has drawn international attention, with London-based Amnesty International describing him as “a prisoner of conscience who is being punished solely for exercising his right to freedom of expression.”
In New York, the Committee to Protect Journalists (CPJ) said journalists like Mirsaidov should be recognized for the important work they do, not locked up on bogus charges.”
Mirsaidov was initially detained in his native city of Khujand on December 5, weeks after he published an open letter to President Emomali Rahmon, Prosecutor-General Yusuf Rahmon, and Sughd region Governor Abdurahmon Qodiri asking them to crack down on corrupt local authorities.

EURASIANET: “Tajikistan: International Callers Hit by Move to Throttle Hi-Tech”

Ilhom Nodirov, 25, has been working in Berlin for the past three years, but technology has made keeping in touch with his family in Tajikistan a low-cost affair. As of earlier this month, that all changed.

Authorities are resorting to a heavy-handed method to crush money-saving methods for long-distance communication, citing purported security concerns. Sources inside the state agency responsible for regulating the telephone and Internet sector say that the government’s real motive is to ramp up revenues.

A hugely popular technology known as the next-generation network, or NGN, has for several years enabled phone users to avoid racking up huge bills. People in Tajikistan can open an account with one of several telecommunications service providers and then pass on the log-in details to relatives and friends abroad. The foreign-based caller installs an app on their phone and whenever they are connected to the Internet, they can make their call. All that is then charged is the amount it would cost to make a local call inside Tajikistan.

The appeal is obvious. Nodirov told EurasiaNet.org that at tariffs of 0.10 somoni ($0.01) per minute, he has been able to chat with his relatives for endless hours. If somebody made a regular phone call from Tajikistan to Germany, meanwhile, it would cost 1.40 somoni ($0.15) per minute.

The particular attractiveness of this method is that only one side in the transaction needs be connected to a reliable Internet network. In Tajikistan, the quality of Internet connection is often poor and the penetration patchy in the regions, so programs like Skype are not always feasible.

The ability to save money on long-distance calls is particularly important in Tajikistan, where hundreds of thousands of people travel abroad every year for work. Around 1 million people in the country used NGN services, according to official figures.

On December 18, the Communications Services Agency informed all telecommunications companies in the country to suspend access to NGN accounts.

Authorities had hinted strongly that this was coming a few weeks earlier. On December 15, they decided to drive the message by having bailiffs seal the main premises of Vavilon-T, an Internet provider prized for its particularly good speeds. They cited concerns over the company’s NGN services as their motivation. Within three days, the company complied. Almost all the other industry peers have fallen in line too.

Nodirov’s parents are elderly and struggle to master the intricacies of using smartphone messaging apps. The only way they will be able to keep in touch with their son now is by returning to much more expensive, old-fashioned phone calls, Nodirov said.

These days, Nodirov speaks to his parents in brief bursts, to make sure all is well with them. “If before I spent about 30 somoni a month on speaking to my parents, in the five days [after December 18], I already spent 50 somoni,” he said. “We don’t talk the way we used to, for ages and ages, to find out everything that is going on, but just for five minutes.”

Tajikistan’s communications regulators have devised multiple ways to put the squeeze on telephone companies and their clients over the years. In 2016, they claimed to have created a telecommunications node dubbed the Unified Electronic Communications Switching Center, or EKTs in its Russian language acronym. This system purportedly funneled any type of telecommunications-based exchange – be it by phone or Internet – through a powerful computer.

It is not known beyond all certainty, however, if this system actually exists or whether the government has simply claimed it does to convey the illusion of powerful surveillance capabilities.

More significantly, immaterial of whether the EKTs is actually real or not, the communications agency levies 0.20 somoni ($0.022) for every minute of outgoing phone calls to fund the upkeep of the would-be node.

These stories are grist to the mill of those critics of the Communications Services Agency who grumble that this government body is little more than a money-making racket.

The agency is run by Beg Sabur – né Beg Zukhurov; he adopted a new moniker in line with a craze a few years ago for refashioning names to more closely fit Tajik custom. He is a relative by marriage of President Emomali Rahmon, and his agency’s access to copious sources of revenue has seen it branch into multiple other areas of business, including construction and the hotel industry.

Attempts by the media to gently probe the agency’s activities are met with intense hostility. When an article about the imminent change of policy on NGN appeared in the local media earlier this month, representatives of several telecommunications companies were summoned to the communications regulator’s office for a dressing-down and faced veiled threats of prosecution in the event of more leaks to the press.

All industry insiders that spoke to EurasiaNet.org for this article did so on condition of anonymity.

Trends in the industry would appear to illustrate why the government is eager to quash a cost-saving form of technology. In 2016, Tajik mobile phone subscribers made 150-million-minutes worth of international calls every month. That represents a big drop. According to official data, over the past four years, the volume of international calls has fallen by 70 percent.

Fewer long-distance calls mean lower revenues for the communications agency.

“International voice calls are already yesterday’s news because after the appearance of NGN, [and messaging apps like] Viber, WhatsApp and so on, the volume of international calls has fallen sharply,” one manager at a telecommunications company told EurasiaNet.org. “Rather than call Russia at 1.2 somoni [a minute], it is easier for customers to have megabytes and to talk to their relatives for free. If we used to make our money through voice calls, now we are concentrating more on the Internet, and that is a global trend.”

Communications regulators insist the move against NGN is strictly about security.

“People buy accounts and go to Afghanistan and Syria, and their relatives talk to them as though they were in Tajikistan,” a communications agency representative told EurasiaNet.org.

There is mounting speculation that next in line will be messaging apps like Viber and WhatsApp, which operate on a slightly different principle than NGN. While the communications service representative would not confirm whether they would try to block those apps outright, he said that they needed to be strictly regulated to “preserve stability.”

Attempts to implement outright blockages of Internet-based resources have proven quixotic in the past, however. Facebook has been blocked on several occasions in Tajikistan, only for a growing number of people to learn how to use simple ban-circumventing techniques. Clamping down on one app simply drives telephone users to another, as a source at another Tajik mobile company told EurasiaNet.org.

“Voice communication on WhatsApp was blocked in the [United Arab Emirates], but you could still talk perfectly normally through Telegram,” the source said. “The more smartphones there are around, the more services will enter our lives, and limiting them is not possible. People who are not willing to overpay for voice communications will find some way to get around the restrictions.”


December 22, 2017

The Diplomat: Attacks on Press Freedom Show Central Asia’s Authoritarian Side

Media freedom continues to be a weak point in Central Asia.

In the past few weeks and months, a staggering number of attacks on press freedom has dotted Central Asia, exposing the hypersensitive disposition of the authorities toward critical voices.

One of the most worrying cases involved independent journalist Khayrullo Mirsaidov. He was arrested after he penned an open letter to Tajik President Emomali Rahmon denouncing a request for a bribe that he received from a public official. The official denied the allegation and sued Mirsaidov for defamation. Mirsaidov was arrested immediately after being interrogated on December 5 and was charged with embezzlement and forgery, which could land him 21 years in jail.

Michael Andersen, a journalist who has collaborated with Mirsaidov for almost two decades, told The Diplomatthat he was an example of independent and rigorous journalism in Tajikistan.

“Mirsaidov has written several articles about the corruption and brutality of the authorities in Tajikistan. And yes, he has had several ‘clashes’ with these authorities when he has taken up the cause and problems of people who have been robbed or mistreated by the authorities. The authorities in Tajikistan do not like people who speak up about corruption and brutality,” Andersen said.

Katie Morris, head of Europe and Central Asia at ARTICLE 19, a freedom of speech and information group, said this could be part of a government campaign to silence critical voices.

“In Tajikistan, the situation has dramatically deteriorated over the past few years. The government seems to be trying to arrest all dissident voices and scare others into silence,” Morris told The Diplomat via email.

One week later, the Tajik government cracked down on telecommunication services that use foreign IP addresses and new generation networks (NGN), mostly used by migrant workers, thus shuttering several messaging applications, such as Viber, WhatsApp, and Telegram, which could further restrict freedom of expression.

In Kyrgyzstan, a number of libel lawsuits against the investigative outlet Zanoza.kg in the summer of 2017 resulted in hefty fines for the publication, accused of having offended the reputation of then-President Almazbek Atambayev. Once the sentence was final, the president said that the event would serve as a precedent.

“This should be a lesson for some journalists,” Atambayev said.

Weeks later, Zanoza.kg and its publisher chose to revive the editorial venture through another name, Kaktus.media.

In another worrying sign of abuse against journalists, on December 9, the border police refused entry to Chris Rickleton, a British journalist who has been living in Kyrgyzstan for almost a decade. In his work with Agence France PresseEurasianet, and Global Voices, Rickleton had impartially covered politics, economy, society, and sports across Central Asia. Despite calls from MPs to disclose the Security Service’s rationale for Rickleton’s deportation upon arrival, authorities have failed to produce an explanation.

On December 19, police seized equipment at the NTS TV channel in Bishkek and banned broadcasting as they are investigating a complaint filed by Grexton Capital Ltd., subsidiary of an offshore entity which opposition media linked to Maksim Bakiyev, son of former president Kurmanbek Bakiyev. Omurbek Babanov, owner of NTS, lost a presidential election in October, when he ran against Sooronbai Jeenbekov, the candidate supported by former President Almazbek Atambayev.

Political games and attacks on press freedom are increasingly intertwined in a country that most observers hold up as an island of democracy and freedom in Central Asia.

“In Kyrgyzstan, generally, journalists face fewer legislative threats, but impunity for violence and selective application of the law has created an environment in which journalists self-censor on certain topics. This has been a constant under successive governments, although recent governments do seem to be considering the introduction and application of increasingly repressive laws. The Law on Guarantees of the President, used to harass Zanoza, is a major concern,” Morris told The Diplomat.

Neighboring Uzbekistan seemed to have shown signs of a thaw one year after the death of strongman President Islam Karimov. His successor, Shavkat Mirziyoyev, freed some political prisoners, including opposition journalists, prompting optimism among international observers. However, the day-to-day harassment of journalists suggests that change is yet to comeFergana News contributor Bobomurod Abdullayev was arrested in late September on charges of “attacking the constitutional order.” Weeks later, Hayot Nasriddinov, a freelance journalist for Fergana and RFE/RL, was also arrested, but the charges against him were not disclosed. In December, freelance journalist Sid Yanyshev was detained for six hours, while the authorities questioned his rights as a reporter.

Meanwhile, on December 4, Kazakh authorities freed the former president of the National Press Club, Seitkazy Matayev, after 14 months in prison. His son Asset remains in jail.

Last year, two Kazakh news outlets, Nakanune and Pravdivaya Gazeta, suffered the government’s heavy hand, with fines and lawsuits against their editors. In February 2017, Zhanbolat Mamay, editor at the Tribunaopposition newspaper, was jailed for seven months on charges of money laundering and was only released after another sentence banning him from leaving the country and from working as a journalist. In April, the popular Radiotochka website stopped publishing news due to financial difficulties and political pressures.

In 2017, Freedom House ranked all five Central Asian states among the bottom 40 countries for press freedom. In April, Reporters Without Borders showed either stable or slightly worsening statistics for Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, and Uzbekistan. Their records will now have to be updated to account for more recent abuses, some of which are listed above.

Harassment, imprisonment, financial, and political pressure are experiences that journalists face every day in Central Asia. Dozens currently sit in jail and international observers have grown increasingly worried about their fate.

“It is vital that the international community steps up now and acts to protect and defend Khayrullo [Mirsaidov]. For a critical journalist in Tajikistan it is extremely dangerous to be sitting in detention,” Andersen said, in a call for help.

The Diplomat

“TADSCHIKISTAN 2017” – Amnesty International

Die Handlungsspielräume für friedliche Kritiker wurden immer enger. Die Behörden verwiesen auf die nationale Sicherheit und den Antiterrorkampf, um zunehmend härtere Beschränkungen der Rechte auf Meinungs- und Vereinigungsfreiheit zu rechtfertigen. Mitglieder der verbotenen Oppositionspartei Islamische Partei der Wiedergeburt Tadschikistans (IRPT) wurden nach Anklagen wegen Terrorismus in extrem unfairen Geheimverfahren zu langen bzw. lebenslangen Haftstrafen verurteilt. Vorwürfe, sie seien gefoltert worden, um “Geständnisse” zu erzwingen, wurden nicht wirksam und unparteiisch untersucht. Rechtsanwälte, die IRPT-Mitglieder vertraten, mussten mit Schikanen, willkürlicher Inhaftierung, strafrechtlicher Verfolgung und langen Haftstrafen aufgrund politisch motivierter Vorwürfe rechnen.


Bei einem Referendum im Mai 2016 wurden umfassende Änderungen der Verfassung angenommen. Dabei wurde u. a. die Begrenzung der Amtszeit des Staatspräsidenten abgeschafft, wodurch es Präsident Emomalii Rachmon nun möglich ist, über die nächsten Wahlen hinaus im Amt zu bleiben. Zudem wurden auf Religion und Atheismus basierende politische Parteien verboten. Im November 2016 wurde “Beleidigung des Staatsführers” zum Straftatbestand erklärt.

Mindestens 170 Personen, die beschuldigt wurden, an bewaffneten Zusammenstößen zwischen Regierungstruppen und bewaffneten Gruppen in der Hauptstadt Duschanbe im September 2015 beteiligt gewesen zu sein, wurden strafrechtlich verfolgt, schuldig gesprochen und zu Gefängnisstrafen verurteilt. Nach Ansicht der Behörden hatte es sich dabei um einen Umsturzversuch des ehemaligen stellvertretenden Verteidigungsministers Abdukhalim Nazarzoda gehandelt. Aufgrund der nahezu lückenlosen staatlichen Kontrolle der Medienberichterstattung hatte die Öffentlichkeit so gut wie keine Möglichkeit, die offizielle Darstellung unabhängig zu überprüfen. Dies nährte wiederum Vorbehalte hinsichtlich der Strafverfolgungsmaßnahmen.

Im Exil lebende Mitglieder der verbotenen Oppositionspartei IRPT sowie Vertreter der oppositionellen Gruppe 24 besuchten im September 2016 das alljährliche OSZE-Implementierungstreffen der menschlichen Dimension in der polnischen Hauptstadt Warschau und hielten dort eine Mahnwache ab. Es gab Berichte darüber, dass Polizei und Sicherheitskräfte als Vergeltung für diesen friedlichen Protest in Warschau Familienangehörige der Protestierenden in Tadschikistan bedrohten, willkürlich inhaftierten, verhörten und in einigen Fällen körperlich attackierten. Die Regierungsdelegation verließ die Konferenz vorzeitig, um dagegen zu protestieren, dass neben anderen Vertretern der Zivilgesellschaft auch eine “in Tadschikistan verbotene Terrororganisation” zugelassen worden war.


Die Behörden bestritten vehement, dass 14 führende IRPT-Mitglieder wegen ihrer mutmaßlichen Beteiligung an den bewaffneten Zusammenstößen im September 2015 Opfer politisch motivierter Strafverfolgung, unfairer Gerichtsverfahren sowie von Folter und anderen Misshandlungen wurden. Das Verfahren gegen die IRPT-Mitglieder vor dem Obersten Gericht begann im Februar 2016 und fand in der Untersuchungshafteinrichtung des Staatsausschusses für Nationale Sicherheit im Geheimen statt. Im Juni 2016 wurden alle Angeklagten schuldig gesprochen. Die beiden stellvertretenden IRPT-Vorsitzenden Umarali Khisainov (auch bekannt unter dem Namen Saidumur Khusaini) und Makhmadali Khaitov (Mukhammadalii Hait) erhielten lebenslange Haftstrafen. Zarafo Khujaeva (Rakhmoni), die zu zwei Jahren Gefängnis verurteilt wurde, kam am 5. September 2016 nach einer Begnadigung durch den Präsidenten frei. Die übrigen Angeklagten erhielten Haftstrafen zwischen 14 und 28 Jahren.

Die zunächst spärlichen offiziellen Informationen über die Strafverfolgung der IRPT-Mitglieder, wie z. B. die Anklagepunkte, waren bereits 2015 aus offiziellen Quellen, wie den Webseiten der Generalstaatsanwaltschaft und der staatlichen Nachrichtenagentur Khovar, entfernt worden. Jegliche weiteren Informationen wurden unterdrückt. Die Rechtsbeistände der Angeklagten mussten eine Geheimhaltungsvereinbarung in Bezug auf sämtliche Einzelheiten des Falls und des Verfahrens unterzeichnen. Das Urteil und die offiziellen Unterlagen des Gerichtsverfahrens wurden nicht veröffentlicht. Im August 2016 tauchte im Internet eine Kopie des Urteils aus anonymer Quelle auf. Die Generalstaatsanwaltschaft lehnte es ab, sich zur Echtheit des Dokuments zu äußern, die mutmaßliche Quelle wurde dennoch strafrechtlich verfolgt (siehe unten).

Im März 2016 äußerte sich der UN-Sonderberichterstatter über Meinungsfreiheit besorgt darüber, dass “die gegen die IRPT ergriffenen drastischen Maßnahmen einen ernsten Rückschritt für ein offenes politisches Klima bedeuten”. Er bemängelte, dass die Regierung die IRPT und deren Mitglieder schwerer Verbrechen beschuldige, es jedoch ablehne, der Öffentlichkeit den Zugang zum Verfahren und zur Beweislage zu gewähren.


Anwälte, die an der Verteidigung der 14 IRPT-Mitglieder beteiligt waren, wurden schikaniert, eingeschüchtert und in einigen Fällen willkürlich festgenommen und strafrechtlich verfolgt. Im Oktober 2016 verurteilte das Stadtgericht Duschanbe die beiden Anwälte Buzurgmekhr Yorov und Nuriddin Makhkamov, die mehrere angeklagte IRPT-Mitglieder vertraten, in einem unfairen Gerichtsverfahren zu 23 bzw. 21 Jahren Haft. Abgesehen von der ersten gerichtlichen Anhörung im Mai 2016 waren die Medien und die Öffentlichkeit von sämtlichen Sitzungen ausgeschlossen. Beide Anwälte wurden schuldig gesprochen, weil sie “zu nationaler, rassischer, lokaler oder religiöser Feindseligkeit angestachelt”, Betrug verübt und “öffentlich zum gewaltsamen Umsturz der verfassungsmäßigen Ordnung der Republik Tadschikistan” sowie “zu extremistischen Taten” aufgerufen hätten. Buzurgmekhr Yorov wurde überdies der Fälschung für schuldig befunden. Buzurgmekhr Yorov und Nuriddin Makhkamov bestritten jegliche Straftat und legten Rechtsmittel ein, über die Ende 2016 noch nicht entschieden worden war. Sollten die Schuldsprüche nicht vollständig aufgehoben werden, könnten die beiden nach ihrer Freilassung nie wieder als Anwälte arbeiten.

Am 22. August 2016 wurde Buzurgmekhr Yorovs Bruder Jamshed Yorov, der ebenfalls als Strafverteidiger im IRPT-Verfahren tätig war, wegen “Verbreitung von Staatsgeheimnissen” festgenommen. Man warf ihm vor, das Urteil des Obersten Gerichts im IRPT-Verfahren unerlaubt veröffentlicht zu haben. Am 30. September kam er wieder frei.

Am 12. Dezember 2016 begann in der Untersuchungshafteinrichtung Nr. 1 in Duschanbe ein zweiter Prozess gegen Buzurgmekhr Yorov, in dem man ihn beschuldigte, in seinem Schlussplädoyer vor dem Stadtgericht Duschanbe das Gericht missachtet sowie Regierungsvertreter beleidigt zu haben.


Im Mai 2016 wurden die gesetzlichen Regelungen zum Schutz von Inhaftierten gegen Folter und andere Misshandlungen verbessert. Die maximal zulässige Zeit, die eine Person ohne Anklage in Haft gehalten werden kann, wurde auf drei Tage verkürzt, als Haftbeginn gilt künftig der Moment, in dem der Freiheitsentzug tatsächlich beginnt. Der Inhaftierte hat vom Augenblick des Freiheitsentzugs an das Recht auf vertraulichen Zugang zu einem Anwalt, und Verdächtige müssen vor einer zeitweisen Inhaftierung medizinisch untersucht werden.

Nach wie vor gab es keine unabhängigen Organe, um Folter und andere Misshandlungen zu untersuchen. Die NGO Koalition gegen Folter registrierte 60 Beschwerden wegen Folter, ging jedoch davon aus, dass die tatsächliche Zahl der Fälle wesentlich höher lag.

Im September 2016 nahm der UN-Menschenrechtsrat das Ergebnis der Allgemeinen Regelmäßigen Überprüfung Tadschikistans an. Die Regierung lehnte die Empfehlung ab, das Fakultativprotokoll zum Übereinkommen gegen Folter und andere grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung oder Strafe zu ratifizieren und einen nationalen Mechanismus zur Verhütung von Folter einzurichten. Sie akzeptierte allerdings die Empfehlung, das zweite Fakultativprotokoll zum Internationalen Pakt über bürgerliche und politische Rechte zu ratifizieren und die Todesstrafe ganz abzuschaffen.


Das Justizministerium legte 2016 vorläufige Bestimmungen für die Umsetzung des geänderten Gesetzes über öffentliche Vereinigungen vor, das NGOs dazu verpflichtet, jegliche finanzielle Zuwendung aus dem Ausland zu melden. In den Umsetzungsbestimmungen wurde jedoch weder ein Zeitraum festgelegt, in dem die Behörde darüber entschieden haben muss, noch wurde festgelegt, ob das Geld vor der offiziellen Genehmigung verwendet werden darf. Die Bestimmungen sahen außerdem vor, dass Inspektionen von NGOs nur einmal innerhalb von zwei Jahren erfolgen sollen, allerdings gab es in Bezug auf diese Regel und die Gründe für Inspektionen einen großen Ermessensspielraum.

Das vom Steuerausschuss angestrengte Liquidationsverfahren gegen die etablierte Organisation Nota Bene, die sich für Demokratie und Menschenrechte einsetzt, wurde im Januar 2016 von einem Bezirksgericht zurückgewiesen.


Die Behörden verhängten 2016 weitere Einschränkungen gegen die Medien und begrenzten den Zugang zu unabhängiger Information noch stärker. Ein fünf Jahre gültiges Dekret der Regierung vom August 2016 gab dem Staatlichen Rundfunkausschuss das Recht, die Inhalte sämtlicher Fernseh- und Radiosendungen “zu regulieren und zu kontrollieren”.

Unabhängige Medienunternehmen und einzelne Journalisten wurden durch Polizei und Sicherheitsdienste eingeschüchtert und schikaniert, wenn sie über das IRPT-Verfahren und andere politisch heikle Themen berichteten. Einige sahen sich gezwungen, das Land zu verlassen. Im November 2016 kündigten die unabhängige Tageszeitung Nigoh sowie die unabhängige Internetseite Tojnews ihre Schließung an, da “die Bedingungen für unabhängige Medien und freien Journalismus nicht mehr gegeben sind”. Nigoh hatte über das Verfahren gegen den Anwalt Buzurgmekhr Yorov berichtet.

Die Behörden wiesen Internetprovider nach wie vor an, den Zugang zu bestimmten Nachrichtenportalen und sozialen Medien zu blockieren, bestritten dies jedoch öffentlich. Personen und Gruppen, die von den Maßnahmen betroffen waren, konnten diese nicht wirksam vor Gericht anfechten. Eine Verordnung der Regierung verpflichtete Internetprovider und Telekommunikationsunternehmen dazu, ihre Dienste ausschließlich über ein neues zentrales Kommunikationszentrum der staatseigenen Firma Tajiktelecom zur Verfügung zu stellen. Im März 2016 stellte der UN-Sonderberichterstatter über Meinungsfreiheit mit Besorgnis fest, dass die umfassende Blockade von Internetseiten und Netzwerken, darunter auch Mobilfunkdienste, unverhältnismäßig und mit internationalen Standards nicht vereinbar sei.


Im Juli 2016 veröffentlichte der UN-Sonderberichterstatter über das Menschenrecht auf einwandfreies Trinkwasser und Sanitärversorgung seinen Bericht über Tadschikistan. Darin hieß es, dass nahezu 40 % der Bevölkerung und fast die Hälfte der ländlichen Bevölkerung auf Wasserquellen zurückgriff, die oft unzureichend waren oder nicht den Qualitätsmaßstäben für Trinkwasser entsprachen. Er stellte fest, dass dies eine erhebliche Belastung für Frauen und Kinder bedeutete, die zum Teil vier bis sechs Stunden täglich mit Wasserholen beschäftigt waren. Der Sonderberichterstatter wies außerdem darauf hin, dass sich der Mangel an Wasser und sanitären Anlagen insbesondere in öffentlichen Institutionen unmittelbar negativ auf andere Rechte auswirke, wie etwa die Rechte auf Gesundheit, Bildung, Arbeit und Leben. Er drängte die Regierung, für einen gleichberechtigten Zugang zu Wasser und sanitären Anlagen zu sorgen und sich der Bedürfnisse besonders schutzbedürftiger Gruppen anzunehmen, darunter Frauen und Mädchen in ländlichen Regionen, umgesiedelte Personen, Flüchtlinge, Asylsuchende und Staatenlose.

Die Regierung akzeptierte die im Rahmen der Allgemeinen Regelmäßigen Überprüfung erteilte Empfehlung, den Zugang zu sicherem Trinkwasser zu verbessern, lehnte jedoch die Empfehlung ab, das Fakultativprotokoll zum Internationalen Pakt über wirtschaftliche, soziale und kulturelle Rechte zu ratifizieren.

Amnesty International